Постановка проблеми. Результати успішності учнів у навчанні дають змогу
констатувати той факт, що бажання вчитися стрімко знижується починаючи з
основної і продовжується у «геометричній прогресії» у старшій школі. Як
правило, перестають вчитися ті діти, які від природи обдаровані високим рівнем
інтелектуальних здібностей. Це обумовлено спрямованістю класно – урочної системи
на учня з середнім рівнем знань, що уповільнює темп вивчення нового матеріалу,
викликає нудьгу та підриває авторитет вчителя в очах обдарованої дитини. Рівень
розвитку когнітивної сфери такого учня сприяє швидкому засвоєнню нового
матеріалу та відтворенню його в стандартних ситуаціях, що робить процес
навчання надзвичайно простим та у майбутньому призводить до небажання працювати
систематично і наполегливо.
З метою усунути ці недоліки рекомендується
застосовувати індивідуальний підхід і диференціацію у навчанні, розробляти
індивідуальні траєкторії для кожного учня. Реалізація таких підходів вимагає
від учителя ґрунтовної підготовки до уроку та наявності здібностей проектувати
і організовувати навчальний процес. У зв’язку з колосальною завантаженістю
вчителя у навчальній та виховній роботі, великою кількістю учнів у класі
реалізувати дані методичні поради надзвичайно складно.
Усунути створені протиріччя та проблеми
дозволяє профільне навчання, що вже запроваджене у всіх школах України. Воно
дає можливість учневі вивчати поглиблено лише ті предмети, які подобаються
йому, будуть потрібні у подальшому навчанні та житті.
Вагомий внесок у профільному навчанні
належить елективним курсам, які дають змогу учням, схильним до вивчення
конкретного предмета чи циклу споріднених предметів поглибити свої знання,
стимулюють розвиток загально навчальних і професійних умінь та навичок,
сприяють у виборі напрямку чи профілю навчання у старшій школі, допомагають у професійному
самовизначення випускника ЗНЗ, готують до зовнішнього незалежного оцінювання,
державної підсумкової атестації. Наявність елективних курсів як варіативного
компоненту у навчальному плані основної та старшої школи сприяє залученню
обдарованих дітей до пізнавальної та корисної роботи, що надає можливість
вчителю працювати з невеликою групою учнів однакового рівня знань, забезпечує
побудову індивідуальних траєкторій для кожного школяра.
Такий підхід дає можливість вчителю
застосовувати на заняттях з елективних курсів продуктивні методи роботи, що спрямовані на сильного учня,
викликають у нього глибокий інтерес та задоволеність від процесу навчання. До
таких методів роботи належить проблемно – розвиваюче навчання, що обумовлене
принциповими змінами змісту і характеру праці сучасної людини у напрямі,
насамперед, перетворення цієї праці в «самодіяльність», творчість.
Джерело: http://chornomorskazoh.ucoz.ua/problemno.docx |